Kloostermoord van C.J. Sansom

Moord in een klooster in Tudor Engeland.

Nadat hij afstudeerde als historicus besloot hij om zich om te scholen tot advocaat. In de advocatuur vond hij zijn passie. Toch liep hij rond met het idee voor een roman. Heel concreet wou hij iets doen met de ontbinding van de rooms-katholieke kloosters (1536-1540) in Engeland tijdens de regering van Henry VIII. Dankzij een erfenis kon hij in 2000 een sabbatjaar nemen.

De vrucht van dat sabbatjaar was de bestseller ‘Dissolution’, wat in het Nederlands aanvankelijk verscheen onder de titel ‘Onthechting’. ‘Kloostermoord’ is ook het eerste boek in een serie over Matthew Shardlake. C.J. Sansom is al meermaals genomineerd met zijn Shardlake-boeken, en won met het tweede boek ‘Dark Fire’ (Het zwarte vuur) de CWA Ellis Peters Historical Award. In Groot-Brittannië behoort Sansom tot de best verkopende schrijvers van historische romans. 

In ‘Kloostermoord’ heeft de Londense advocaat Shardlake een bloeiende juridische praktijk. Dit heeft hij grotendeels te danken aan zijn beschermheer, Thomas Cromwell. Cromwell heeft een bijzondere opdracht voor hem. In het klooster van Scarnsea is een hoge ambtenaar van de koning op een gruwelijke wijze om het leven gebracht. Shardlake moet de moord onderzoeken. Bovendien moet hij de opdracht van de vermoorde ambtenaar overnemen.

In het klooster ontdekken Shardlake en zijn jonge klerk dat de moord op Singleton niet op zichzelf staat. En dat er geen enkel middel geschuwd wordt om de misdaden binnen de kloostermuren te houden. Ook komt Shardlake te weten dat Cromwell het meervoudig overspel van Anna Boleyn verzonnen heeft.

Zoals historica Lucy Worsley aantoonde in ‘A Very British Murder’ en ‘The Art of English Murder’ hebben ze aan de andere kant van de Noordzee een nationale obsessie met moord. Daarnaast is historische fictie een geliefd genre bij Engelse lezers en lijden de Engelsen aan Tudormania. Als je als Brits schrijver wil scoren bij je lezerspubliek schrijf je zoals Sansom best een spannende roman, waarin er op een moord of twee niet wordt gekeken. En plaats je je roman in Tudor Engeland.

Het houterige begin van ‘Kloostermoord’ belooft aanvankelijk weinig goeds. Maar het verhaal pikt op, en uiteindelijk kan je niets anders dan besluiten dat Sansom weet hoe je een spannend verhaal vertelt. De clou is vergezocht, maar al bij al is dit een aanvaardbaar debuut. Sansom excelleert vooral in het tot leven brengen van Tudor-Engeland. Ook schiep hij met Shardlake een interessant personage voor een serie.

Door zijn gesteldheid – Shardlake heeft een bochel – is hij een buitenbeentje. Door het bijgeloof dat hij als bultenaar ongeluk brengt, zijn zijn relaties met anderen getroebleerd. Zijn relatie met Cromwell was van aanvang aan al bekoeld, en op het einde van ‘Kloostermoord’ zegt Shardlake dat hij niet meer voor hem wil werken. Of hij inderdaad opdrachten van Cromwell kan weigeren, is maar de vraag. Alleszins besteedt Sansom veel aandacht aan de innerlijke motieven en het karakter van Shardlake. Shardlakes droom van de reformatie komt overigens niet overeen met de werkelijkheid, en dat drukt op hem. Zo is zijn bochel niet enkel een letterlijke, maar ook een figuurlijke last die hij draagt.

Oorspronkelijke titel: Dissolution.
Jaar van publicatie: 2003.